Paarse gloed/vlekken op zilver

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
MaaikeG
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 28-04-2019, 12:11
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor MaaikeG » zondag 28-04-2019, 12:23

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum. Ik volg een cursus edelsmeden en ben dus een beginner. Ik heb diverse zilveren sieraden gemaakt en loop steeds tegen hetzelfde probleem aan. Een paarsachtige gloed (vlekken) op het eindresultaat. Weet iemand hoe dit komt? En hoe het voorkomen kan worden?
Bedankt voor het meedenken!
Groetjes Maaike
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Evert J@n » zondag 28-04-2019, 20:07

Kunnen koperoxide vlekken zijn of je afkookmiddel is vervuild door ijzer.
Gebruik bij het afkookbad alleen een messing of plastic pincet/tang.
Weet je zeker dat je afkookbad niet verontreinigd is?
Gebruik je nieuw zilver plaat draad, of heb je het zelf gesmolten ( met kans op insluitsels van metaal-vijlsel)
Heb je binddraad gebruikt en is dat heet geworden tijdens het solderen( Dan kunnen restjes aan je sieraad blijven plakken en in het afkookbad komen)?
Koperoxide vlekken uit het zilver kun je alleen voorkomen door goed afdekken bij solderen ( inspuiten of dompelen in boraxine, blanka oid). En te verwijderen alleen door vijlen/ schuren)
MaaikeG
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 2
Lid geworden op: zondag 28-04-2019, 12:11
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor MaaikeG » dinsdag 30-04-2019, 0:03

Dankjewel Evert Jan. Als ik het zo hoor moet het haast wel aan het zuur liggen. Ik zal het eens verversen en kijken of het dan beter gaat. :thumbsup:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5799
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Erika » dinsdag 30-04-2019, 14:26

Foto's?

klionkt als diepteoxide, firescale er is koper 1 en koper 2 oxide welke onstaan door neit goed afdekken en niet te heet stoken ! De een is weg te etsen de ander zit dieper in je materiaal
Daarom moet je dus zilver ook altijd volleidg afdekken met afdek of vloeimiddel, wele ook nog die temperatuur aankan, dus borax is een hele fijne voor de soldeernaden, boorzuur voor het afdekken.
Dat heeft dan niets te maken met je bad, maar met het feit dat het koper in het zilver een verbinding is aangegaan met het zilver.

Afwerken is van groot belang, Mooiste is het allemaal wegschuren tot korrel 2000 en dan polijsten , als dat door materiaaldikte of ontwerp niet kan, dan moet je aantal keer witkoken (nooit aflessen in het zuur) en dan trommelen of met de hand bruneren

viewtopic.php?t=2359 Solderenv oor beginners
viewtopic.php?t=6283 over oxides
viewtopic.php?t=763&highlight=oxidatievlekken
viewtopic.php?f=13&t=6283&p=77435#p77435


vraag je cursusleider voor meer informatie, dis is basis kennis voor iedere goudsmid.
Tegengaan is moeilijk, maar dus door goed afdekken kom je al heel ver!
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Evert J@n » donderdag 02-05-2019, 0:42

Enne, de makkelijkste manier om dit te voorkomen is zo snel mogelijk in goud gaan werken.... :schaam:
En de makkelijkste manier om het te verdoezelen is gewoon VERZILVEREN!
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1196
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor @tjuh » donderdag 02-05-2019, 16:46

of aanleren met argentium zilver te werken.
Muturis
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 12-03-2017, 13:38
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Muturis » zaterdag 04-05-2019, 16:41

Evert J@n schreef:Enne, de makkelijkste manier om dit te voorkomen is zo snel mogelijk in goud gaan werken.... :schaam:
En de makkelijkste manier om het te verdoezelen is gewoon VERZILVEREN!


Ja goud heeft fijnere eigenschappen. Maar zodra je een beetje gewend bent aan de hoeveelheid blanka/ afdekmiddel, hoe heet je het geheel kunt stoken en welke branderkop het beste werkt etc. dan is zilver een harstikke leuk en vooral betaalbaar materiaal om mee te werken. Ik werk met regelmaat bijna boetserend met zilver en dat doe je met goud toch iets minder snel. :think:

Zo Goot ik laatst een flinke hanger van restmateriaal zilver. 0,0 last van oxidevlekken o.i.d. Practice makes perfect! :)
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5799
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Erika » dinsdag 07-05-2019, 10:51

Verzilveren kun je dan nog beter witkoken, heb je geen galvano apparatuur nodig

maar afwerken en afdekken is beter


en met goud kun je nog veel fijner boetseren, reticuleer zeer geregeld voor klanten :)
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Paarse gloed/vlekken op zilver

Berichtdoor Cees » woensdag 29-05-2019, 13:13

Diepte oxides komen voor als je je zilver te warm stookt bij solderen, bij gieten stook je nog even door om het te laten smelten.
Bij het afgieten van werkstukken is kans op diepte oxides in mijn beleving een stuk kleiner.

Afdekken is de beste remedi om het zo goed mogelijk te voorkomen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten