Scheiden munten; zilver van koper.

Hier kun je al je vragen kwijt! De moderatoren verplaatsen de berichten naar een passend subforum.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Scheiden munten; zilver van koper.

Berichtdoor Silverlace » vrijdag 17-05-2019, 21:05

Beste forumleden,

Wij willen oude zilveren munten kopen met een 72% zilvergehalte. En zouden graag de metalen willen scheiden zodat we puur zilver overhouden. Nu heb ik wel een onderwerp op Zilvermaan gevonden over het werken met salpeterzuur. Maar verder is er weinig te vinden.
Weet iemand een bedrijf of instelling oid waar je het kan laten doen? Het zelf doen zou ook een optie zijn maar is toch een risico en lastiger zonder vergunning.

Of zijn er andere makkelijkere manieren om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast heel erg bedankt!
Herman
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Scheiden munten; zilver van koper.

Berichtdoor Herman » zaterdag 18-05-2019, 13:30

Hay Silverlace
Ik heb hier een verhaal waar je mogelijk iets aan hebt , ik heb op JouTube ook wel eens aardige info gevonden .

STAP 1: 108 gram zilver reageert met 63 gram salpeterzuur (100%). (Omdat je beter verdund salperzuur kunt gebruiken moet je 63 gram delen door de concentratie. Bijv. 20%: 63/0,20=315 gram) Voeg eventueel een beetje extra zuur toe om het laatste beetje zilver op te lossen. (Doe dit alles wel buiten want de nitreuze dampen die ervan af komen zijn slecht voor je.)

STAP 2: Voeg vervolgens in porties een oplossing van 58 gram natriumchloride in water toe en meng. Er ontstaat een witte neerslag.

- Zakt de neerslag uit en hou je een heldere oplossing over, dan kan de volgende portie erbij.
- Ontstaat er geen neerslag meer bij het toevoegen dan heb je genoeg toegevoegd.
- Blijft de oplossing troebel, dan heb je teveel toegevoegd.

Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilverchloride.

STAP 3: Los 80 gram natriumhydroxide (100%) op in 100 ml water en voeg 143 gram zilverchloride toe en meng goed. (buiten uitvoeren: oplossing wordt heet en de ontwijkende nevel prikt.)

Houdt de oplossing rond 80°C, blijf roeren en voeg langzaam suiker toe tot de oplossing helder wordt. Ik schat ongeveer 85 gram.

STAP 4: Filtreer de oplossing en spoel na met veel water. Droog het zilver. Als je het netjes gedaan hebt, heb je weer 108 gram zilver.

Hierbij nog een filmpje van youtube ter illustratie:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... M-YsiFnJ1I (De blauwe kleur komt door koper in de oplossing.)

Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je doet , je speelt hier wel met de zuiverste vorm van de CHEMIE . Neem geen risico's en denk aan je veilgheid!

Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor Erika » zaterdag 18-05-2019, 14:34

Je kan het bij de diverse bedrijven laten verwerken. Kun je zowel in geld als op metaalrekening uit betaald krijgen vandaaruit kun je weer alles bestellen wat je wilt dus ook fijnzilveren granules
Dit kost wel geld natuurlijk
Edeletaalverwerking

Maar zoek eens kontact met WHES gouda, Drijfhout Amsterdam, Schone Amsterdam, van der meulen joure etcetcetc, als je googled op edelmetaalverwerking kom je nog meer bedrijven tegen
Bedenk wel dat het verwerken geld kost en fijnzilver per kg niet zo enorm duur is, dus dat het pas interessant wordt als je er veelv an hebt

Zeldf doen is natuurlijk ook een optie, maar zoals Herman al zegt: is het ZEER CHEMISCH
Dus zuurkast, handschoenen , bril , stofjas en heeeeeeeeeeeeel goed eerst lezen wat je moet doen
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Silverlace
Nieuw lid
Nieuw lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Berichtdoor Silverlace » zondag 19-05-2019, 8:30

Beste Herman en Erika,

Heel erg bedankt voor jullie info! Verrijkend en duidelijk!
We zouden het inderdaad graag zelf doen, het is heel interessant en leerzaam, maar het werken met de zuren is inderdaad te gevaarlijk om zo mee te beginnen.

Maar met deze goede instructies kunnen we 't met voorzorgsmaatregelen ooit wel zelf doen dus heel dankbaar daarvoor.
Voor nu gaan we zeker even de professionals contacteren.

Nogmaals bedankt voor de moeite!
:tandpasta:
Briolet
Actief lid
Actief lid
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Berichtdoor Briolet » maandag 20-05-2019, 16:51

Als je alles zelf doet en het afval ook netjes ter verwerking aanbied, wordt het ook duur bij een kleinere hoeveelheid. Dan kun je de hele opwerking net zo goed uitbesteden. Bij een hoeveelheid van 10kg zijn de kosten misschien 6 à 10% van de waarde van het zilver.

Advertentie

Terug naar “Vraagbaak”