Zilverplaat is niet te doorboren.

Verspanende technieken zoals boren, zagen en vijlen
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Kristel » dinsdag 29-10-2019, 11:34

Goedemorgen, bijna middag!

Ik lees al een tijdje mee en geniet van tips en interessante dingen die voorbij komen. Nu echter heb ik hard hulp nodig!
Ik heb ondertussen wel wat ervaring met boren en zagen maar ik heb nu een plaatje zilver, 1,2mm dik, waar ik gewoon niet doorheen kom.
Omdat ik het heel fijn wil uitzagen boor ik met boortjes van 1mm, 0,7mm en 0,5mm. Een aantal gaatjes gaf geen problemen echter bij 2 kom ik gewoon niet door het zilver heen. Het lijkt wel of het zilver niet egaal van binnenstructuur is en op die plaatsen keihard. Ik heb ondertussen een 1mm boortje stukgedraaid (deze is niet gebroken maar het puntje is als een heel dun puntje geslepen) en 2 pavé boortjes (net gekocht, ondanks dat ze zoveel duurder zijn, omdat deze, leek mij, minder snel breken) gebroken.
Ligt het aan mij of aan het zilver?!
M'n geld gaat er zo wel heel hard doorheen (weg zilver, weg boortjes) :cry:
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Herman » dinsdag 29-10-2019, 13:58

Hay Kristel ..
Een klink klare oplossing heb ik niet , wel een vraag , waar komt dat plaatje zilver vandaan .
Als je al wat gaatjes geboord hebt , dan heb je toch al een klein beetje boor ervaring ; ik verwacht dan dat je het probleem niet
direct bij de boor moet zoeken .
Een kleine test methode zou misschien kunnen zijn om als je aan een klein beetje boorsel vanuit die moeilijke plaats te kunnen komen ,
om te kijken of het magnetisch is ; er zou dan ijzerachtig ingesloten moeten zijn , iets wat ik echter niet verwacht .
Sterkte , gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,
steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.
deze materialen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Briolet » dinsdag 29-10-2019, 14:22

deze is niet gebroken maar het puntje is als een heel dun puntje geslepen


Ik kan me er weinig bij voorstellen. Zilver behoort heel veel zachter te zijn dan het staal van boortjes. Zelfs als je in superhard gereedschapspstaal boort, worden de punten alleen bot en slijten niet zo sterk af.

Ik zou bijna zeggen dat er iets van steen in dat zilver zit. Lijkt me echter ook heel vreemd. En dat krijg je volgens mij niet eens door het zilver gelegeerd.

Afknappen komt normaal door metaalmoeheid. Dus als de boormachine scheef komt t.o.v. het boortje en deze dus plots veel moet buigen. De boormachine of het handstuk in een houder helpt dan om stabiel recht te boren.

Hopenlijk hebben anderen wel een idee.
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Kristel » dinsdag 29-10-2019, 16:50

Het plaatje zilver heb ik bij Drijfhout gekocht.

De boormachine staat in een houder, als zijnde kolomboor , die ik heel voorzichtig bedien. Om het buigen van de boortjes te voorkomen had ik dus ook nog eens de pavé boortjes van Busch gekocht. Alleen de 1mm was geen pavé boortje.

Ik probeer een foto bij te voegen van het 1mm boortje. Je ziet het puntje zitten. Het is niet vanwege de hoek dat het er als een puntje uitziet. Zo is het vanuit alle hoeken.

Ik kan me niet voorstellen dat het aan mijn boortechnieken ligt, nog aan de boortjes want die waren nieuw. Maar kan me ook niet voorstellen dat zulk zilver wordt verkocht?!
IMG_20191029_164013_072.jpg
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » dinsdag 29-10-2019, 16:57

Kan het zijn dat je je boortjes te snel laat draaien (boren nooit op volle toeren) en dat ze donkere puntjes krijgen?
En je gebruikt wel olie of ander vet.
Je doet netjes centerponsje voor het boren?
Niet drukken maar het boortje het werk laten doen ? (als boortjes breken klinkt het als te veel druk)
Heb je dit altijd of alleen met dit zilver, heb je dan al op een ander plekje het ook geprobeerd van die plaat?
Heb je HSS boren?!



ikl heb wel eens gehad dat ik een trouwring moest afzagen, van d evinger, ging niet super lekker kwam ook op iets harders terecht,
Achteraf zat er in die trouwring (gewoon een aller spanninga, desiree of een ander bekend merk) een gietgal gevuld met borax.
Je kan inwendig niet altijd zien wat er tijdens gietprocessen inwendig gebeurt.
Dus het zou kunnen dat er iets in het metaal is gevangen, en dat kan ook gewoon gebeuren bij de grote fabrieken .
Zou je met een diamantboor wel doorheen kunnen en je ziet dan ook bijvoorbeeld poeder loskomen ipv spanen Dan weet je zeker dat er iets ingelsoten zit in het metaa




Boortjes kun je slijpen ook trouwens .
Anders wordt heet duur, even slijpen en je kan weer boren . "MAar als ik je zo lees, lijkt het dat je te snel de boor laat draaien en er druk op geeeft.
Al dan niet met vet
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Kristel » dinsdag 29-10-2019, 17:41

Kan het zijn dat je je boortjes te snel laat draaien (boren nooit op volle toeren) en dat ze donkere puntjes krijgen?

5000 toeren

En je gebruikt wel olie of ander vet.

Bijenwas kaarsje

Je doet netjes centerponsje voor het boren?

Yep

Niet drukken maar het boortje het werk laten doen ? (als boortjes breken klinkt het als te veel druk)

Yep
Ik laat de boortjes hun werk doen. Maar als deze niet verder komen geef ik iets meer druk. Tot uiteindelijk inderdaad de druk dat ze breken. Maar in normaal zilver hoef ik nooit zo'n druk te geven.

Heb je dit altijd of alleen met dit zilver, heb je dan al op een ander plekje het ook geprobeerd van die plaat?

Heb het weleens eerder gehad maar kom er altijd wel doorheen. Op dit plaatje heb ik al meerdere gaatjes zonder problemen geboord echter deze 2 lukken gewoon niet. Heb het zelf via de achterkant verder geprobeerd maar nope.

Heb je HSS boren?!

Yep

Dus het zou kunnen dat er iets in het metaal is gevangen, en dat kan ook gewoon gebeuren bij de grote fabrieken .

En kun je dan je zilver en boortjes verhalen? :wat?:

Zou je met een diamantboor wel doorheen kunnen.

Heb ik niet. Maar zijn diamantboortjes nog sterker dan de pavé? En gewoon altijd in zilver te gebruiken? Is dat handig om op over te stappen als je veel boort?

Boortjes kun je slijpen ook trouwens .

Kun je alle soorten boortjes slijpen? En is dat een kwestie van een paar keer over een slijpsteen halen?
En deze boortjes zijn echt verloren.

Dank vast voor alle antwoorden! :thx:
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » dinsdag 29-10-2019, 20:00

Je boort met de hangmoter oid
Ik vind moeilijk aan te geven hoeveel toeren , maar in ieder geval niet vol gas geven Maar als ik je zo hoor en het plaatje zie, heb ik die wel eens gehad bij boren van spul wat harder is dan het boortje zelf, mijn proxon frees boren we op 5000 mee dus moet goed zijn toch, je kan nog 8000 veel hoger zal ik niet gaan of meer koelen
Diamant boor is niet perse sterker, maar is bedenkt met Diamantpoeder, het hardste materiaal op de aarde . Goedkoop freesje kan ook, , kun je zien of er iets anders dan metaal uit komt


Als je weet hoe een boor in elkaar steekt, kregen we op vakschool en dat de hoek zo'n 180 graden zijn kom je een eind, ik heb ook mijn pavé boortje geslepen en hele dunne breek ik soms bij voorbaat al voor ze in je werkstuk breken, klein stukje boor al voldoende
ja alles kan je sliijpen, alleen diamant zal het diamantpoeder verdwijnen


verhalen geen idee, denk dat je dat met je groothandel moet overleggen, gereedschaop denk ik moeilijk wordt overleggen kan altijd
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Herman
Actief lid
Actief lid
Berichten: 286
Lid geworden op: dinsdag 03-03-2009, 14:31
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Eindhoven

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Herman » dinsdag 29-10-2019, 20:05

Als ik naar de punt van het boortje kijk dan ben ik met stomheid geslagen , je zou zeggen er moet toch een klein gaatje zitten waar dat boor puntje in past .
De kleur van de punt is niet donker , dus voor mij is hij dan ook niet verbrand , dus ook niet te snel gedraaid .
Ik vermoed toch dat er iets in die plaat zit wat er niet thuis hoort , neem kontact op met de leverancier , wie weet helpt dat .
Gr herman
Geinteresseerd in verwerken van zilver,

steen, hout en ontwerpen maken m.b.v.

deze materialen.
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Kristel » dinsdag 29-10-2019, 20:13

Wat fijn dat jullie allemaal zo snel reageren!
Ik denk dat ik in het andere hoekje van het zilver toch nog ga proberen maar bij de minste weerstand van het boortje ga ik terug naar Drijfhout. Ik laat jullie weten hoe het afloopt.
Voor nu heel erg bedankt!
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » woensdag 30-10-2019, 9:39

je zou, omdat de plaat toch al niet goed lijkt, in overleg met drijfhout, de plaat eens kunnen doorzagen op die plek
Ik heb dit effect op boortjes vaker gehad, maar dan bij stenen/parels boren.
Ik vermoed dat er een insluiting in je metaakl zit , als je het metaal doorzaag zal je dan een laminatie moeten zien

Maar waarom proberen en niet eerst nu Drijfhout bellen !
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Evert J@n
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 103
Lid geworden op: maandag 30-01-2012, 21:56
Ervaring: Leerling vakopleiding
Woonplaats: Zwolle

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Evert J@n » woensdag 30-10-2019, 19:07

ALs je opnieuw in het gaatje boort waar je met het oude boortje niet doorkwam (met een nieuw of geslepen boortje en met een koelmiddel) gaat het dan weer mis? Zit er toch niet een stukje oude boor in? Gebruik een goede loep of een microscoop (wees niet bang om even naar een goudsmid in de buurt gaan en om een oordeel vragen, die vindt zo'n vraag nog leuk ook!)
De vraag blijft immers of het aan het boortje ligt of aan de plaat. Zeker omdat het omdat het op twee plaatsen gebeurt zou een plaatdefect in gekochte plaat wel heel bijzonder zijn.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » woensdag 30-10-2019, 20:03

Evert Jan , goede, ik ging er bij voorbaat van uit dat al bekeken was en niet het geval
Maar ja dan heb je ook dit effect op je boortjes.

Als je je zilver in de vitrex legt wordt het roze?
Je bent van harte welkom hier in katwijk
Aanstaande zaterdag is hier ook nog open huis en zitten er meerdere goudsmeden
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kristel
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 9
Lid geworden op: dinsdag 29-10-2019, 11:22
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Kristel » donderdag 31-10-2019, 10:25

Ik weet (nog) niet wat het geweest is. Kan nu ook niet goed kijken omdat ik vlakbij nu aan het zagen ben en er stickertje half over vorige gaatjes zit. Bij het eerste gat zat vrijwel zeker een insluitsel. Het 2e, kleinere, zou een stukje boor ook nog kunnen. Het stukje zilver ernaast geeft totaal geen problemen! Net geboord en gezaagd.
Als ik hiermee klaar ben zal ik het andere stukje nog eens verder onderzoeken.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » donderdag 31-10-2019, 10:31

En je hebt wel boortjes gebroken met boren he?!

ik denk dat je een stukje boor er in hebt zitten en dat is het insluitseltje,
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5854
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Zilverplaat is niet te doorboren.

Berichtdoor Erika » donderdag 07-11-2019, 17:22

Hoe gaat het nu kristel, ben je al wat verder gekomen ?
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.

Advertentie

Terug naar “Boren, zagen en vijlen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast