hep u nog wat?

Heb je materiaal, gereedschap of een boek over of zoek je iets tweedehands (commerciële aanbiedingen niet toegestaan)? Heb je een vacature of zoek je een baan op het vakgebied? Plaats het hier .
Forumregels
Deze rubriek is bedoeld voor Vraag en Aanbod voor en door actieve leden van dit forum. Het is dus niet de bedoeling dat nieuwe leden hier direct advertenties plaatsen en verder niet actief zijn op de rest van het forum.
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)

hep u nog wat?

Berichtdoor Kom net kijken » dinsdag 03-12-2019, 2:37

Hoi hoi,

Ook hier is weer zo'n grapjas die het probeert om via jullie aan spulletjes voor edelsmeden te komen.
Klein detail/grote uitdaging, ik ben voor nu vooral op zoek naar dingen die je vooral kan gebruiken als je nog geen werkbank/knutselkamer hebt, zoals hamers en bolponsen enzo. Mijn aambeeld tot nu toe is een schoenmakersleest. (Uitgloeien lukt tot nu toe boven het gasstel, maar dat was ook iets kleins.) En ik heb al een starterssetje van mijn 'cursus' en die heb ik een beetje uitgebreid.

Marktplaats houd ik voorzichtig in de gaten, maar ik heb geen facebook.
Boeken vind ik ook interessantl

Elk advies is ook van harte welkom!

Groetjes,
Chiara.
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Re: hep u nog wat?

Berichtdoor Cees » zondag 08-12-2019, 23:56

Veel hangt af van wat je wil maken. Mijn gereedschap is daar met mee gegroeid.
Ben begonnen aan een bureautafel. Gasfornuis heb ik nooit gebruikt om te smeden.

Probeer eerst eens een werkbank te maken, dit kan van een oude tafel bijv,
Ga eerst eens zorgen dat je kan zagen en vijlen, koop een soldeersteen, zodat je kan solderen en gloeien aan je tafel.

Bouw het stap voor stap op.

Als het goed is moeten ze je op je cursus ook wel kunnen adviseren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Berichtdoor Kom net kijken » maandag 09-12-2019, 1:51

Dank je wel, Cees!
Zagen en vijlen doe ik ook aan een tafel, maar ik ben wel op zoek naar een werkbank of stevig bureau daarvoor. Ik weet vrij zeker dat goed hameren op de tafel van nu niet gaat lukken.

Naar stenen zit ik inderdaad al te kijken, maar er zijn er zoveel verschillende dat ik als leek tussen de bomen het bos niet meer zie... nog aanraders daar? Met gaatjes, zonder gaatjes, zo’n rekje op driepoot, dat grindspul, draaischijf eronder... ik weet het echt niet meer... m’n juffen verkopen wel zo’n startpakket voor solderen, maar ik heb ze nu al twee keer gevraagd me te mailen wat Daan nou precies in zit en ik heb ook na deze cursus, alleen de belofte dat ze het zouden mailen... bij de zilverwinkel.nl is ook een starterspakket te koop en die is volgens mijn herinnering goedkoper dan die mijn juffen (kennelijk niet zo hard willen) verkopen...

Wat vinden jullie van dat starterspakket daar?
Erika
Moderator
Moderator
Ervaring: Professioneel goudsmid
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-12-2019, 13:46

Redelijk starterspakket, alleen nog een gewone pincet erbij bestellen, voor de pioentjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-12-2019, 13:48

Redelijk starterspakket, alleen nog een gewone pincet erbij bestellen, voor de pioentjes
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 11-12-2019, 16:39

Dank je wel, Erika! Wat zijn pioentjes? :schaam:
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Erika » woensdag 11-12-2019, 17:41

viewtopic.php?t=2359

stukjes soldeer welke we knippen .. Het eerste woord wat j leert als je gaan solderen.... .... b;)
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Berichtdoor Kom net kijken » woensdag 11-12-2019, 20:36

Haha, heb ik dus ook niet geleerd... :oops:
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid

Berichtdoor Cees » woensdag 11-12-2019, 23:52

Die pincet voor pioentjes heb ik de eerste jaren niet gehad Erica ik gebruikte gewoon mijn kwastje om de pioentjes te plaatsen b:D
Nu niet meer nu heb ik een pincet van titanium voor mijn pioentjes en alleen maar daarvoor en een titanium pincet die in het vuur mag.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Berichtdoor Kom net kijken » donderdag 12-12-2019, 0:23

Op de cursus hebben we een priem achtig ding waar je soldeer nogal eens aan blijft plakken...

Doen jullie van zo’n stukje soldeer een bolletje maken en hem daarna met de pincet naar de goede plaats brengen?
Erika
Moderator
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Erika » donderdag 12-12-2019, 11:47

yes

En Cees eerste wat je leert op vakschool is de pincet.... kwast is leuk maar kom je niet overal altijd even makkelijk bij :)
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid

Berichtdoor Kom net kijken » donderdag 12-12-2019, 18:25

Okee, en noemen ze zo’n priem-ding dan een kwast of gebruikt Cees een echte kwast? Maar die brandt toch weg onder de hitte van zo’n balletje, eh, pioentje?

Groetjes,
Chiara.

Advertentie

Terug naar “Vraag en Aanbod”