aluminium hardsolderen

Gereedschap en technieken waarbij je de brander gebruikt zoals solderen, gieten en smelten
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » woensdag 04-12-2019, 22:24

Aluminium hardsolderen.

Als je wil leren aluminium hardsolderen kan ik het hier uitleggen.

Alu aan alu,
alu aan rvs,
alu aan koper,
alu aan messing,

Stel je vraag:

Joep
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor Cees » zondag 08-12-2019, 23:17

Hoi Joep je maakt ons nieuwsgierig vertel eens
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » maandag 09-12-2019, 18:34

"Cees"
Joep maakt ons nieuwsgierig vertel eens:

Wie is ons Cees?
De meeste gangbare typen/soorten aluminium zijn soldeerbaar/Hardsoldeerbaar.
Gewust Wie:

Hardsoldeerbrander:
Toereikende hardsoldeerbrander. Grote van de brander is afhankelijk van de te solderen massa.

Voorwaarde:
Mooi passend werkstuk met een soldeerspleet/capillair 0,1-0,15mm.
Vers metaalblanke ontvette soldeernaad.

Soldeerspul:
Aluminium hardsoldeerflux/vloeimiddel. Vedal, Solvay, Certilas en anderen.
Hardsoldeerdraad bijvoorbeeld een lasdraad "alsi 12" of soortgelijke.
(Volgens mij is in Venlo nog steeds een compleet hardsoldeerpakket te koop.)

Werkvolgorde:
Werkstuk is schoon en vetvrij, de te solderen werkstuk delen schraal in de flux zetten.
Let wel alleen de soldeernaden.
Gefluxte werkstuk delen in elkaar zetten.
In de soldeernaad weinig, zo veel als geschat nodig te hebben neer leggen.
Het werkstuk helemaal rondom verwarmen, niet de kant waar het soldeerdraad ligt.
Doorgaan met verwarmen tot de flux begint te vloeien. Aan dit stadia dankt de flux zijn naam, vloeimiddel.
Bij het verwarmen laat de flux verkleuringen zien, dit zijn de temperaturen.
Wordt de flux vloeibaar dan zal enige ogenblikken later ook de soldeerdraad gaan smelten en vloeien.
Bij een keurige verwarming is het vloeimoment enorm snel.
Als de gesmolten draad in in de naad getrokken is heel kort ook over de soldeernaad met de vlam zodat ook deze mooi aanvloeit.
De aluminium hardsoldering is hier mee klaar.
Nu het werkstuk netjes uit zichzelf laten afkoelen.
Na het afkoelen met warm water en weinig afwasmiddel afspoelen.

Door de warmte behandeling, "het hardsolderen" is het werkstuk van aluminium vrij zacht geworden met als voordeel dat het makkelijk verder te verwerken is. Zelfs de soldeernaden zijn nu smeedbaar.
Na een week of zes zeven acht is het werkstuk weer vrij hard.

Succes met aluminium hardsolderen.

Joep

Cees alles duidelijk?
Zijn er vragen dan hoor ik het wel...

Mijn bijdrage voor vandaag
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » dinsdag 10-12-2019, 18:03

Aluminium hardsolderen.

Eigenlijk gesneden koek.
Als je weet hoe. De kern van het verhaal aluminium hardsolderen heb ik beschreven.
Een of twee keer zelf doen en je kunt het.
Je begint met een beheersbaar werkstukje en specialiseert je verder in het werk waar jij je kunsten wil toepassen.
Wil je het geleerde, aluminium hardsolderen toepassen bij het maken van sieraden?
Dan zou ik bijvoorbeeld beginnen met een eerste stapje om uit een strip alu een ring te maken.
Probeer het gemaakte ringetje te smeden over de soldering heen. Bouw ervaring op.

Kan allerlei filmpjes maken en hier plaatsen. Of dat zinvol is weet ik niet.
Veel werk om een filmpje te maken voor mij.

Ik geef op uitnodiging binnenkort een workshop aluminium hardsolderen voor de bezoekers bij een opendag.
Ik zou zeggen kom als je het leuk vind, maar ik denk dat dit niet gaat passen.

Verder er zijn typen aluminium die mooi hoogglanzend te maken zijn zonder veel moeite en ook glanzend blijven.
Of kies je voor naturel geoxideerd of geanodiseerd?

Dit gaat nu over aluminium, kan ook over roestvrije metalen gaan.
Zelfde verhaaltje strikt genomen. Ook niet moeilijk.

Veel plezier
Joep
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor @tjuh » dinsdag 10-12-2019, 19:50

even over de rvs metalen, ik neem aan dat deze na het hardsolderen niet in de oven kunnen (temp max 800) en heel blijven?
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » dinsdag 10-12-2019, 20:50

tjuh"
even over de rvs metalen,
ik neem aan dat deze na het hardsolderen niet in de oven kunnen (temp max 800) en heel blijven?


Je maakt wel een flinke sprong.
Aluminium hardsoldeer 580 graden warmvast ca. 200 graden continu
Rvs zilver hardsoldeer 650 graden warmvast ca. 200 graden continu

800 graden bestendig?
Zal toch aan het gebruikt soldeerdraadje liggen. Zou aluminium-brons kunnen zijn smelt bij 1038 gradenC.
Voor het rvs is het geen probleem (kortstondig)

Joep
Gebruikersavatar
@tjuh
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1223
Lid geworden op: zondag 17-12-2006, 13:16
Ervaring: Overig
Woonplaats: A'dam
Contacteer:

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor @tjuh » woensdag 11-12-2019, 7:40

maar als je de alu-brons soldeer gebruikt (met hoog smeltpunt) kan je vermoed ik net zo goed lassen. want solderen zal ook pittig worden, zeker de grotere objecten welke ik voor ogen heb.

Ik doe nl ook aan glasfusing, en rvs mallen zijn prettig in gebruik.
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » woensdag 11-12-2019, 17:44

Glasfusing

tjuh"
maar als je de alu-brons soldeer gebruikt (met hoog smeltpunt) kan je vermoed ik net zo goed lassen. want solderen zal ook pittig worden, zeker de grotere objecten welke ik voor ogen heb.

Ik doe nl ook aan Glasfusing, en rvs mallen zijn prettig in gebruik.

Dat zijn in ieder geval apart weer overwegingen:
Wat kan ik, wat wil ik?

Kun je goed lassen, bijvoorbeeld TIG, zonder veel nabewerkingen. Kun je rvs nabewerken, heb je er de spullen voor?
Denk ook bij rvs aan chroom 6.
Heb je er de apparaten voor? Kun je huren of lenen.

Kun je goed hardsolderen? Groot spul? Dit is als goed uitgevoerd zonder veel nabewerking.
Heb je er de apparatuur voor? Kun je huren of lenen.

Denk er over na wat het dichts bij jou staat.

Kreeg vandaag soortgelijke vraag. Bepaalde vormen/werkstukken bestemd voor hoge temperaturen.
Grotere vlakken puntlassen? Of wat kan nog meer?
Ca. 1000 gradenC Hig-tech werk, hoog belastbaar.

Dit zijn ook in NL veel gestelde vragen.

Succes
Heb je vragen, stel ze.
Joep

Als je een oven hebt? En die heb je, dan kun je misschien wel in je eigen oven solderen.
Moet kunnen.
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » woensdag 11-12-2019, 17:45

Glasfusing

tjuh"
maar als je de alu-brons soldeer gebruikt (met hoog smeltpunt) kan je vermoed ik net zo goed lassen. want solderen zal ook pittig worden, zeker de grotere objecten welke ik voor ogen heb.

Ik doe nl ook aan Glasfusing, en rvs mallen zijn prettig in gebruik.

Dat zijn in ieder geval apart weer overwegingen:
Wat kan ik, wat wil ik?

Kun je goed lassen, bijvoorbeeld TIG, zonder veel nabewerkingen. Kun je rvs nabewerken, heb je er de spullen voor?
Denk ook bij rvs aan chroom 6.
Heb je er de apparaten voor? Kun je huren of lenen.

Kun je goed hardsolderen? Groot spul? Dit is als goed uitgevoerd zonder veel nabewerking.
Heb je er de apparatuur voor? Kun je huren of lenen.

Denk er over na wat het dichts bij jou staat.

Kreeg vandaag soortgelijke vraag. Bepaalde vormen/werkstukken bestemd voor hoge temperaturen.
Grotere vlakken puntlassen? Of wat kan nog meer?
Ca. 1000 gradenC Hig-tech werk, hoog belastbaar.

Dit zijn ook in NL veel gestelde vragen.

Succes
Heb je vragen, stel ze.
Joep

Als je een oven hebt? En die heb je, dan kun je misschien wel in je eigen oven solderen.
Moet kunnen.
Nieuw thema, oven solderen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1208
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor Cees » donderdag 12-12-2019, 0:04

Hoi Joep, bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.

Op internet heb ik wel eens wat opgezocht over aluminium solderen en wat daar steeds naar voren kwam was dat aluminium snel oxideert zodra het in de vlam komt zonder beschermend gas erbij.

Daarom heb ik nooit een poging ondernomen om dat te hardsolderen. Denk dat als ik de spullen in huis heb toch eens ga experimenteren.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » donderdag 12-12-2019, 7:24

"Cees"
Hoi Joep, bedankt voor je uitgebreide uiteenzetting.
Op internet heb ik wel eens wat opgezocht over aluminium solderen en wat daar steeds naar voren kwam was dat aluminium snel oxideert zodra het in de vlam komt zonder beschermend gas erbij.

Veel fabels en larie.
Alles goed schoonmaken
aluminiumflux
stukje draad
genoeg warmte
kind kan de was doen.
Als ik het kan?

Succes
en veel plezier
Joep

Heb je vragen hoor ik het wel
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 367
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor Briolet » donderdag 12-12-2019, 14:00

joep schreef:Veel fabels en larie.
Alles goed schoonmaken
aluminiumflux


Ligt eraan hoe je het bekijkt. Aluminium oxideert nog steeds snel als het bij hoge temperatuur in contact komt met zuurstof. Het is de speciale aluminiumflux die dit moet verhinderen.

Het verschil met goud zal zijn dat daar een gevormd oxide weer door het vloeimiddel gereduceerd kan worden. Bij aluminium moet je nog schoner werken zodat er helemaal geen oxide kan ontstaan.
joep
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 22
Lid geworden op: zondag 18-06-2017, 19:32
Ervaring: Professioneel sieraadontwerper

Re: aluminium hardsolderen

Berichtdoor joep » donderdag 12-12-2019, 17:38

"Briolet"
Veel fabels en larie.
Alles goed schoonmaken
aluminiumflux

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Aluminium oxideert nog steeds snel als het bij hoge temperatuur in contact komt met zuurstof. Het is de speciale aluminiumflux die dit moet verhinderen.

Het verschil met goud zal zijn dat daar een gevormd oxide weer door het vloeimiddel gereduceerd kan worden. Bij aluminium moet je nog schoner werken zodat er helemaal geen oxide kan ontstaan.[/quote]




Beste Briolet,
Ik blijf herhalen:
Veel fabels en larie.
Alles goed schoonmaken
aluminiumflux

Geen speciaal aluminiumflux, gewoon aluminiumflux.
Er is niets speciaal.

Als je werkstuk in de soldeernaad schoon is doet het opgebrachte vloeimiddel de rest.
Geen hokus pokus.
Het is zo simpel.
Misschien voor veel mensen wel makkelijker dan goud solderen.
Echt stelt niets voor.

Kijk eens met de zoekwoorden:
"Castolin 190 nhr"
"Solvay 0726 2z/g"
"certilas aluminium flux"

Woon je in de buurt, kun je het hier zelf komen doen.

Veel plezier,
Joep

Advertentie

Terug naar “Solderen en gieten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kraai en 7 gasten