Trommelen voor uitharden?

Gereedschap en technieken voor oppervlaktebewerking en het afwerken van je werkstukken zoals schuren, polijsten, matteren, rhodineren, blitsbeitsen, .....
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Cees » zondag 19-01-2020, 1:10

Ik zou me over de hardheid nog niet zo druk maken in het begin. Focus eerst maar op het maken en de afwerking van je ontwerpen.
Als je stenen wilt zetten dan moet de zetkast juist weer niet gehard zijn, want dan kan je wel eens problemen ondervinden om het metaal naar de steen te drijven om hem vast te zetten.

Een trekijzer en dan een nijptang om te trekken Marja ?, knap hoor ik kan dat niet want als ik een beetje kracht moet zetten met trekken dan knijp ik het draad door
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 140
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Kom net kijken » zondag 19-01-2020, 10:40

Dank voor het meedenken, Cees. Alleen is deze zonder zetkastjes. Ik rijg er altijd stenen kralen aan. Ik maak ze al jaren. Ik geef ze altijd als cadeautjes, maar vind het vreselijk dat het kledinggrijpers zijn. En soms wil door de omgang wel eens een tak breken. Ik hoop die dingen op te kunnen lossen door hem uit te harden. En des noods moet ik die eindjes maar lijmen, maar ik hoop dat te kunnen voorkomen, dat voelt compleet fout. Vandaar...

Zo’n ding met zetkastjes maken, klinkt als een leuke uitdaging, maar dan kom ik niet weg met 0,25 mm dikke takken. Nu ik voor zilver ga, in plaats van verzilverd misschien ook niet meer.

Weet iemand hoeveel ik de dikte aan moet passen om te compenseren voor de verandering van materiaal?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Cees » zondag 19-01-2020, 13:14

Hoe harder je metaal hoe eerder het breekt.
Hardheid is hoofdzakelijk krasbestendigheid.

Zilverstaal kan ik uitharden, als ik er dan met een hamer op sla breekt het gelijk, als ik na het uitharden het staal op een lagere temperatuur 300 graden gedurende 4 uur ontlaat is het hard en taai genoeg om er met een hamer op te slaan.

Van veel buigen wordt metaal harder (vorm van vervormen) buig je te veel dan breekt het.

In jouwe geval met dat draad zou je het kunnen torderen om harder te maken, breekt dan wel sneller, dit is ook de methode om spelden te maken van zilver.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 140
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Kom net kijken » zondag 19-01-2020, 13:35

Torderen? Die ken ik nog niet, ga ik opzoeken, dank je wel! :thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 140
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Kom net kijken » zondag 19-01-2020, 13:43

Ah, is vervringing. Staat een hele formule bij. Doe je dat heet of juist koud? In een filmpje wordt het heet gedaan, maar ik kan er nog niet veel uitleg over vinden. Staat ook niet in het boek van Eljas. Ik ga er straks wel verder naar op zoek, eerst ‘even’ m’n klusjes afmaken...
:thx:
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 140
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Kom net kijken » zondag 02-02-2020, 16:39

Hoi hoi, daar ben ik weer...

Als het goed is, komt volgende week m’n trekijzer binnen en kan ik aan de slag met m’n levensboompjes.

Heb ik goed begrepen dat ik octogroon draad kan kopen en die rond kan trekken door mijn ronde trekijzer? En dan neem ik aan dat ik begin in het gat met hetzelfde diameter, correct?

Als ik mijn draad harder wil hebben, één tot twee gaatjes kleiner trekken.

Ik ben van plan èn zilver en argentium te kopen en dan te kijken hoe het bevalt. Argentium is van zichzelf al iets harder, toch? En het wordt minder snel zwart, toch?

Ik heb nog geen zuurbadje en soldeersteen, dus mijn volgende vraag is relatief, maar als ik bij de cirkel van de boom de boel zou solderen in plaats van wikkelen, dan ben ik m’n hardheid kwijt, maar zou argentium genoeg hardheid houden of ook niet?

Groetjes en bedankt maar weer!
En is het verstandig om er een argentium en zilverstempeltje bij in te slaan, gewoon om te weten wat wat is, voor je weet maar nooit?
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1282
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Cees » dinsdag 04-02-2020, 1:44

Dun draad kan je op de hand trekken, dikker draad daar heb je een trekbank voor nodig.

Ik kan niet inschatten hoe sterk je bent maar denk toch dat van 2,5 mm het niet meer op de hand gaat lukken.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
Gebruikersavatar
Kom net kijken
Enthousiast lid
Enthousiast lid
Berichten: 140
Lid geworden op: dinsdag 12-02-2019, 12:04
Ervaring: Beginnend cursist (1-2 jr)
Woonplaats: Zwolle

Re: Trommelen voor uitharden?

Berichtdoor Kom net kijken » dinsdag 04-02-2020, 2:05

Dank je wel, Cees! Wat ik nu gebruik heeft een dikte van 1 mm en 0.25 mm, maar ik heb kippenkracht, dus ik ben heeeeeeel benieuwd... :P

Advertentie

Terug naar “Afwerking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast