Facet steen in buiszetting

Gereedschap en technieken rondom het zetten van (edel)stenen
maraspruit
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 14-02-2020, 9:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Contacteer:

Facet steen in buiszetting

Berichtdoor maraspruit » donderdag 23-04-2020, 20:27

Goedenavond allemaal,

Ik hoop dat iedereen in deze bizarre tijd gezond en wel is.

Ook ik heb een cursus die is stopgezet wegens de corona uitbraak, waarbij ik 2 trouwringen zou maken.
Nu ben ik zelf via de boeken en youtube al heel veel verder gekomen. Ik wilde alleen 1 dingetje checken.

Een ring zal een buiszetting krijgen met een gefacetteerde steen en de andere ring een vierkante zetting met gefacetteerde steen. Nu kwam ik via Youtube een tutorial hiervoor tegen waarbij er een gaatje geboord wordt door de buis in de ring zodat deze licht doorlaat, de steen indien nodig makkelijk schoon gemaakt kan worden en het helpt bij het zetting wanneer de steen er wellicht in eerste instantie wat scheef of verkeerd invalt.

Toch oogt dit zo onprofessioneel. Is mijn gedachte gegrond of is dit een hele normale manier van dit soort stenen zetten?
Ik wilde wat foto's toevoegen ter verduidelijking van mijn test ring + zetting maar het forum bijlagelimiet is bereikt dus dat lukt me nu niet.

Als tweede vraag, weet iemand toevallig een goede video tutorial voor het zetten van een vierante steentje? Ik heb wel een Engelstalige PDf, maar video is toch wel erg prettig.

Alvast heel hartelijk dank en een gezonde groet,


Mara
Gebruikersavatar
Zilvermaan
Beheerder
Beheerder
Berichten: 916
Lid geworden op: zondag 17-09-2006, 13:02
Ervaring: Amateur (geen cursist)
Woonplaats: Tilburg
Contacteer:

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Zilvermaan » donderdag 23-04-2020, 21:18

Je bent de eerste die een probleem met de bijlagen limiet meldt. Ik heb even wat instellingen aangepast en als het goed is kun je nu wel een bijlage toevoegen.
Gebruikersavatar
Briolet
Actief lid
Actief lid
Berichten: 382
Lid geworden op: donderdag 16-08-2012, 9:57
Ervaring: Amateur (geen cursist)

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Briolet » vrijdag 24-04-2020, 0:44

…een tutorial hiervoor tegen waarbij er een gaatje geboord wordt door de buis in de ring zodat deze licht doorlaat


Ik betwijfel of hij licht doorlaat, want bij het dragen dicht de vinger het gaatje toch af. Verder zal het bij een trouwring meestal om diamant gaan. Door de totale reflectie van deze stof, komt het benodigde licht voor een fonkeling toch al van boven en is dat gat ook niet nodig.

Omdat er in trouwringen regelmatig een lange gravering komt, is het ook gemakkelijker als je bij het graveren geen rekening met een gaatje hoeft te houden. Fabrikanten van trouwringen doorboren doorgaans ook niet.

Ik vind het ook professioneler staan als er niet doorboord wordt. De belangrijkste reden om wel te doorboren, lijkt me het makkelijker kunnen corrigeren tijdens het zetten. Om te beginnen met dit soort zettingen lijkt me het doorboren daarom toch verstandig.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5909
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Erika » vrijdag 24-04-2020, 11:59

Grappig ik vind het persoonlijk weer porfessioneler staan als het wel doorboord wordt....
Ik weet trouwringfabrikanten (machinaal) de stenen blind zetten, maar daaraan kan ik dus al snel zien dat het geen handwerk is (even kort door de bocht he)
En andere kant is weer dat als ze niet lekker waterdicht zijn gezet de stenen alsnog minder kunnen gaan glanzen door vervuiling van de rusting .... I
Ik moet wel zeggen dat ik je bericht niet helemaal snap met een gaatje door de buis van de zetting boren ?


Echt prof is het natuurlijk als de gaatjes nog ajour zijn , maar men heeft vaak geen centjes over daarvoor :P
Dus nee juist niet doorboren voelt voor mij niet prof , zo zie je maar dat zoveel mensen zoveel wensen zijn
En ik kan vertellen bij gebroken steentjes die vervangen moeten worden zijn ze rotter eruit te halen dus meer werk , met gaatje in achterkant is dat vele malen makkelijker en minder schadelijk voor de zetting, zeker als je 0.005 moet vervangen..... ik mis de gatjes in de fabrieksringen dan wel hoor

je zou ipv buis ook kunnen kiezen voor kant en klare zettingen ....
Wat voor steentjes ga je zetten, zijn het wat zachtere stenen zou ik wel even dat het bruidspaar melden dat ze tzt dof kunnen worden bijvoorbeeld
Diamant is geen probleem natuurlijk
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Erika
Moderator
Moderator
Berichten: 5909
Lid geworden op: dinsdag 07-11-2006, 17:09
Ervaring: Professioneel goudsmid
Woonplaats: katwijk
Contacteer:

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Erika » vrijdag 24-04-2020, 12:01

viewtopic.php?t=1807 over vierkante zetting
viewtopic.php?t=4640 vierkante wrijfzetting(incrustatie)
viewtopic.php?t=7804 met link naar foto's vierkant zetten
Ik zie mijn weg maar weet niet waarheen die leidt. Niet weten waarheen ik ga, inspireert me tot verder reizen.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Cees » zondag 26-04-2020, 17:04

Bij het zetten van stenen wordt meestal de zetting achter de steen open gehouden, dit wordt gedaan voor het schoonmaken. Een steen in een buiszetting met een dichte achterkant zal in de loop der tijd toch vuil achter de steen verzamelen, waardoor deze minder mooi zal fonkelen, bij een trouwring kan ik me voorstellen dat je daaraan concessies doet en hem dicht laat aan de achterkant.

Bij mijn opleiding smeden en zetten is mij altijd bijgebracht dat een open achterkant de "professionele" manier van zetten is.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)
maraspruit
Nieuw lid
Nieuw lid
Berichten: 8
Lid geworden op: vrijdag 14-02-2020, 9:31
Ervaring: Gevorderd cursist (> 2 jr)
Contacteer:

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor maraspruit » dinsdag 28-04-2020, 15:30

Hallo allemaal,

Heel hartelijk dank voor al jullie reacties! Fijn!
Ik heb inmiddels besloten om er een gaatje in te boren (in de ring nadat de buiszetting erop is gezet - foto's van test ring nu bijgevoegd) aangaande schoonmaken/houden inderdaad. Ik zal geen diamant zetten maar groene geslepen toermalijn. Daarbij is dit geen 'standaard' trouwring, die maak ik niet b;) en daar heeft de opdrachtgever bewust voor gekozen.

Wat betreft de vierkante setting heb ik inderdaad voor een kant en klare setting gekozen. Dank Erika voor de links, ik zal deze nogmaals doornemen voor het zetten van de vierkante steen.

Nogmaals dank voor al jullie input, ik ga weer aan de slag! :tandpasta:

IMG_2748.jpg

IMG_2746.jpg


Groetjes Mara
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Cees
Zeer actief lid
Zeer actief lid
Berichten: 1303
Lid geworden op: dinsdag 20-09-2011, 23:27
Ervaring: Semiprofessioneel goudsmid
Woonplaats: zuid holland

Re: Facet steen in buiszetting

Berichtdoor Cees » woensdag 29-04-2020, 23:52

Wat ik dan meestal doe is een gaatje boren ter grote van de diameter van het buisje en dat in het gaatje solderen, dan hoef je de onderkant van het buisje niet de ronding van de buitenkant van de ring mee te geven alvorens te solderen.
Een probleem is alleen een probleem als je er een probleem van maakt, het is wel vervelend als anderen er een probleem van proberen te maken :-)

Advertentie

Terug naar “Zetten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten